X
تبلیغات
مهندسین معمار - اخبار معماری
زاها حدید و پارلمان عراق؛ طرحی نو از بغداد

زاها حدید برای طراحی ساختمان جدید پارلمان عراق در بغداد انتخاب شده است. این تصمیم بحث برانگیز پس از اینکه انجمن لندن به عنوان برنده ی رقابت آر ای بی ای اعلام شد، اتخاذ شد. سومین طرح حدید برنده ی این رقابت بود. اگرچه یک مشاجره با برگزارکننده ی رقابت با حدید پس از اینکه دفتر برنده نامیده شود، آغاز شد. برگزارکننده اعلام کرد، که قوانین رقابت اجازه می دهد، هر طرح پیشنهادی که به نیمه نهایی راه یافته، در نهایت برای ساخت انتخاب شود.

رئیس سابق آر آی بی ای و عضو داوری رقابت سوناند پرساد از ادعای برگزارکننده حمایت کرد. و اذعان کرد: بدیهی است که ما یک برنده انتخاب کردیم، از این رو می خواهیم ساخته شدن اثر را ببینیم. اما برگزارکننده حق انتخاب هر سه آنها را دارد. آنها پیش رفتند و آن را انجام دادند. ساختمان 360 میلیون پوندی بر روی یک سایت 20 هکتاری در غرب بغداد ساخته خواهد شد . این سایت در اصل توسط صدام حسین در ساخت نیمه تمام یک مسجد فوق العاده در مرکز شهر استفاده شد.

دولت عراق امیدوار است، ساختمان جدید نماد قوی تر ازعراق جدید باشد. جزئیات طراحی هنوز منتشر نشده است. شرکت حدید یک قرار داد درسال 2010 از پایتخت عراق برای مقر بانک مرکزی دریافت کرد. و همینطور مجله ی معمار شایعه کرده است، که این پیمان نامه شامل موزه ی ملی جدید عراق هم می شود. اگرچه هیچ بیانیه ی رسمی از مشارکت حدید توسط دولت عراق منتشر نشده است. بنا به گزارش رسیده هم اکنون حدید کار بر روی طراحی خود را آغاز کرده است.

+ نوشته شده توسط سید مهدی قاضی در سه شنبه بیست و هشتم آبان 1392 و ساعت 13:15 |

رخدادی بسیار مهم و خطرناک در نمک آبرود :

 برای استراحت مدت کوتاهی در تابستان امسال در شهر نمک آبرود اقامت داشتیم. ساکنین شهرک نمک آبرود از قطع درختان برای مقاصد تجاری و ساختمان سازی توسط مدیریت محترم شهرک شاکی بوده و هستند.

مدیریت محترم  شهر توریستی نمک آبرود بر خلاف عرف متداول مانند بعضی از شهرداریهای ایران برای کسب درآمد به فروش تراکم و ساخت برج خارج از ضوابط قانونی و حفظ محیط زیست در شهر توریستی نمک آبرود مشغول است.

به عنوان مثال در نبش خیابان محله 6 غربی اجازه ساخت یک برج شیشه ای مدوری که با بافت شهرک توریستی تناسبی ندارد را داده است. سازندگان این برج پس از انجام مراحل سفت کاری به اشتباه خود ظاهراً واقف شده اند و با وجود اینکه حدود 10 سال از شروع عملیات ساختمانی فوق می گذرد هنوز این برج تکمیل نگردیده است.

همچنین در خیابان یکم محله 6 غربی مدیریت محترم شهرک اجازه ساخت برج 14 طبقه ای به نام برج مجید را داده است. ساختمان این برج با بافت شهرک توریستی نمک آبرود و منطقه تناسبی ندارد. حدود 5 سال است که ساختمان فوق تکمیل گردیده است، عملاً استفاده مفید از آن نمی شود.

درخیابان اصلی شهرک و زیر کوه مدیریت محترم شهرک مجوز ساخت هتلی 12 طبقه را داده است. این ساختمان اکنون حدود 10 سال در دست ساخت می باشد و تا یک سال دیگر هم شاید آماده بهره برداری نشود.

اخیراً فردی محل ویلای خواننده معروف قدیمی (مرضیه) را خریداری کرده است. با تجمع مساحت این زمین و زمین مجاور آن مقدمات امر برای گرفتن پروانه ساخت برجی در شهرک نمک آبرود را در دست انجام دارد.

در هر دو زمین که کنار هم هستند علاوه بر ساختمان یک طبقه ویلایی درختان سرسبز زیادی که عمر بعضی از آنها بیش از 50 سال می باشد قرار دارند. 

فاصله درختان فوق تا جنگل که محدوده شهرک است حدود 150 متر می باشد. منطقه سابقه زلزله دارد و زمینها به علت نزدیکی به دریا در زمستان باتلاقی هستند.

 از جامعه مهندسین محترم کشور و همه طبیعت دوستان استدعای خاضعانه دارم حداقل با معاینه از محل و مشاهده درختان قطور سرسبز و بررسی مسئله مانع تخریب محیط زیست و قطع درختان قدیمی از طرف مدیریت محترم شهرک نمک آبرود برای مقاصد تجاری و ساختمان سازی شوند و هر گونه که میتوانند و صلاح میدانند هر چند هم قدمی کوچک در این امر مهم طبیعت بکر و زیبای منطقه را یاری رسانند .

شهرک نمک آبرود که در زمستان حدود 1000 نفر ساکن دارد، در ایام عید و سایر تعطیلات بخصوص در بهار و تابستان روزانه پذیرای بیش از 30 هزار نفر گردشگر ایرانی و خارجی می باشد تنها شهرک با چنین موقعیت و جمعیتی در کل ایران است که فاقد شورای شهر می باشد.

امید است  بیش از این مسئولین محترم شهرک نمک آبرود برای کسب درآمد بیشتر به جای کاشتن درخت به قطع درختان سرسبز قدیمی با عمر حدود 50 سال اقدام ننمایند واز تخریب محیط زیست جلوگیری فرمایند.

 

+ نوشته شده توسط سید مهدی قاضی در چهارشنبه پانزدهم آبان 1392 و ساعت 10:13 |
منابع پیشنهادی آزمون دکترای معماری



فهرستی از کتاب های پیشنهادی جهت مطالعه در آزمون دکتری معماری داخل ایران به شرح زیر معرفی می شود:

تئوری و نقد (فلسفه، هنر و معماری):

کهون، لارنس- از مدرنیسم تا پست مدرنیسم- ویراسته ی عبدالکریم رشیدیان- تهران: نی

احمدی، بابک- حقیقت و زیبایی- تهران: مرکز

لنگ، جان- آفرینش نظریه معماری- ترجمه علیرضا عینی فر- تهران: دانشگاه تهران

گروتر، یورک- زیبایی شناسی در معماری- ترجمه جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون- تهران: دانشگاه شهید بهشتی

نوربرگ شولتز، کریستیان- معماری: حضور، زبان، مکان- ترجمه علیرضا سید احمدیان – تهران: موسسه معمار نشر

زوی، برونو- چگونه به معماری بنگریم- ترجمه فریده گرمان،تهران:کتاب امروز

فلامکی، محمد منصور، ریشه ها و گرایش های نظری معماری، تهران: فضا

معماریان، غلامحسین- سیری در مبانی نظری معماری- تهران: سروش دانش

اتو، وین، معماری و اندیشه ی نقادانه- ترجمه امینه انجم شعاع، تهران: فرهنگستان هنر

لوسی اسمیت، ادوارد- مبانی و مفاهیم در آخرین جنبش های هنری قرن بیست (دو جلدی) - ترجمه علیرضا سمیع آذر- تهران: نظر

اردلان، نادر و بختیار، لاله – حس وحدت- ترجمه جمشید ارجمند- اصفهان: خاک

جنکز، چارلز- معماری پرش کیهانی- ترجمه وحید قبادیان و داریوش ستارزاده- تبریز: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

تعدادی از مقالات فصلنامه های هنرهای زیبا، صفه و باغ نظر

تاریخ معماری:

گیدئین، زیگفرید- فضا، زمان و معماری- ترجمه منوچهر مزینی- تهران: امیر کبیر

بنه ولو، لئوناردو- تاریخ معماری مدرن (دو جلدی)- ترجمه حسن نیراحمدی- تهران: مهندسان مشاور نیرستان

کرتیس، ویلیام- معماری مدرن از ۱۹۰۰ –

فلامکی، محمد منصور- شکل گیری معماری در تجارب ایران و غرب- تهران: فضا

بانی مسعود، امیر- تاریخ معماری غرب- اصفهان: خاک

مزینی، منوچهر- از زمان و معماری- تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران

هیلن براند، معماری اسلامی- ترجمه باقر آیت اله زاده شیرازی- تهران: روزنه

تعدادی از مقالات فصلنامه های معماری ایران(ما)، معمار و آبادی

تحلیل و طراحی شهر:

بنتلی، ای ین محیطهای پاسخده- ترجمه مصطفی بهزادفرد تهران: دانشگاه علم و صنعت ایران

مدنی پور، علی- طراحی فضای شهری- ترجمه ، تهران

لینچ، کوین- سیمای شهر- ترجمه منوچهر مزینی- تهران: دانشگاه تهران

تیبالدز، فرانسیس- شهرسازی شهروندگرا- ترجمه محمد احمدی نژاد- اصفهان: خاک

بیکن، ادموند- طراحی شهر ها- ترجمه فرزانه طاهری- تهران:

استیرلن، هانری- اصفهان، تصویر بهشت- ترجمه جمشید ارجمند- تهران: فرزان روز

علاوه بر منابع مذکور، پیشنهاد می شود که کتب مدرسان تاثیر گذار در دانشکده ی مورد نظر، جهت آزمون دکتری را هم مطالعه نمایید. متاسفانه، بعضی از مدرسان علاقه مند هستند که بیشتر از کتاب های خود سئوالات را طرح نمایند. در مورد منابع حوزه ی شهر، به اطلاع می رسانم که ممکن است از این کتب بطور مستقیم سئوالی طرح نشود، اما به نظر می رسد که متقاضی شرکت در آزمون دکتری معماری باید تحلیل مناسبی از شهر و نسبت آن با معماری داشته باشد و از آنجا که اکثر سئوالات این آزمون بصورت تحلیلی مطرح می شوند، به نظر می رسد که خواندن آنها مفید است
.
+ نوشته شده توسط سید مهدی قاضی در چهارشنبه پانزدهم آبان 1392 و ساعت 9:33 |
پل شيخ زياد از گروه معماري زاها حديد با همكاري هافتون و شركا ساخته شد.

 پل شيخ زياد از گروه معماري زاها حديد با همكاري هافتون و شركا ساخته شد.
به عنوان مقصدي در خود و نيز پتانسيل كاتاليستي در گسترش شهري ابوظبي، زاها حديد پل شيخ زياد را طراحي نمود كه نقشي مهم در جمعيت متحرك را ايفا مي نمايد كه نياز به يك مسير جديد در اطراف سواحل جنوبي خليج فارس براي ارتباط سه امارات با هم داشتند. تصاوير زير از چشم اندازهاي مختلفي از اين سازه موج مانند سينوسي است.

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

پل شيخ زياد

 

منبع : سایت مرجع معماری

+ نوشته شده توسط سید مهدی قاضی در دوشنبه دوم اردیبهشت 1392 و ساعت 9:32 |

                              September20                   

dub4.jpg

Arch Bridge

dub1.jpg

0-14 Tower

dub2.jpg

Dubai World Central International Airport

dub3.jpg

Arabian Blade

dub5.jpg

Burj Dubai

dub6.jpg

Cloud

dub7.jpg

Dancing Tower

dub8.jpg

Davinci Rotating Tower

dub9.jpg

Dubai Mall

dub10.jpg

Dubai Marina

dub11.jpg

Dubai Pearl

dub12.jpg

Dubai Renaissance

dub13.jpg

Dubai Sport City

dub14.jpg

Dubai Towers

dub15.jpg

Dubai Water Front

dub16.jpg

Falcon City of Wonders

dub17.jpg

Golden Dome

dub18.jpg

Dubai Hydropolis

dub19.jpg

Mardinat Al Arab

dub20.jpg

Dubai Metro

dub21.jpg

Dubai Old Town

dub22.jpg

The Opus

dub23.jpg

Palm Island

dub24.jpg

Dubai Land Snow Dome

dub25.jpg

Sport Science World

dub26.jpg

The World

+ نوشته شده توسط سید مهدی قاضی در یکشنبه بیست و ششم شهریور 1391 و ساعت 8:47 |

کنزو تانگه معمار برجستهٔ ژاپنی متولد 4 سپتامبر 1913، درگذشت 22 مارس 2005

بعد از اتمام تحصیل در دانشگاه توکیو، مدتی در این دانشگاه به عنوان دستیار و سپس استاد تدریس می کرد.

دریافت جایزه اول طرح مسابقه مرکز صلح هیروشیما سبب دعوت به کنگره سیام و بحث و بررسی نقظه نظرات وی در خصوص معماری شد.

او طراح هتل تهران است، که قرار بود در تقاطع بلوار کشاورز و خیابان حجاب کنونی (روبروی وزارت کشاورزی و پایین تر از دبیرستان هشترودی) ساخته گردد، که ساخت آن با انقلاب ۱۳۵۷ نیمه کاره ماند.


تصویر: کنزو تانگه در دفتر کارش، عکس از وبسایت وی برداشته شده است. تاریخ عکاسی 200
1


+ نوشته شده توسط سید مهدی قاضی در سه شنبه چهاردهم شهریور 1391 و ساعت 23:16 |
شهری بر فراز آسمان
این طرح از گل نیلوفر آبی الهام گرفته شده که تواناییش در رشد و نمو در بالای آب‌های تیره و کدر معروف است.»
اختصاصی معماری نیوز: برخی بر این باورند که آسمان محدودیتی ندارد؛ پروژه مگاتروپولیس (Megatropolis) چند ایده جالب را جمع‌آوری کرد که تأکید آن بر زندگی شهری در آینده بود.

 یکی از این نظرها متعلق به TsvetanToshkov معمار است که شامل یک شهر پیشرو الهام گرفته شده از نیلوفر آبی در بالای آسمانخراش‌هایی است که بشر با آن آشناست: «شهری در آسمان مفهومی از واحه‌ای آرام در بالای شهر آلوده و مگا توسعه‌یافته است که می‌توان از هیاهو، هوای آلوده و گرد و غبار روزانه به آنجا پناه برد.

 این طرح از گل نیلوفر آبی الهام گرفته شده که تواناییش در رشد و نمو در بالای آب‌های تیره و کدر معروف است.»












+ نوشته شده توسط سید مهدی قاضی در سه شنبه چهاردهم شهریور 1391 و ساعت 14:9 |

 

معمار - ایده های قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲

 

 معمار - ایده های قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲

  

 معمار - ایده های قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲

 

معمار - ایده های قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲

 

 معمار - ایده های قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲

  

 معمار - ایده های قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲

 

معمار - ایده های قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲

 

 معمار - ایده های قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲

  

 معمار - ایده های قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲

 

معمار - ایده های قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲

 

 معمار - ایده های قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲

 

+ نوشته شده توسط سید مهدی قاضی در دوشنبه سوم بهمن 1390 و ساعت 7:40 |

معماري جديد مكه توسط انگليسي‌ها

 

با توجه به اينكه فقط مسلمانان مجاز به ورود به اين عبادتگاه بزرگ را دارند اين سوال مطرح است كه آيا لرد فاستر مي‌تواند پروژه ايجاد تغييرات در محوطه خانه خدا را بر عهده بگيرد.

به گزارش الف، اكونوميست گزارش داد: مقامات عربستان تقريبا هر ساله طي مراسم حج در پذيرايي از ميليون‌ها زائر مسلمان از سراسر جهان در مكه با مشكلاتي روبرو بوده‌اند.

اين در حالي است كه هم اكنون صحبت از ايجاد تغييرات و طراحي‌هاي جديد در محوطه خانه خدا براي افزايش ظرفيت‌ مسلمانان براي زيارت طي مراسم سالانه حج به ميان آمده است.

در حال حاضر در محوطه خانه خدا تقريبا 900 هزار عابد مي‌توانند حضور داشته باشند.

طرح‌هاي جديد شامل ايجاد فضايي براي حدود 1.5 ميليون زائر در بخش اصلي محوطه خانه خدا است.

چاين در حالي است كه طرح‌هايي نيز براي گسترش فضاي صحن اصلي خانه خدا در آينده براي حضور بيش از 3 ميليون مسلمان مطرح شده است.

نورمن فاستر (Norman Foster) و زاها حديد (Zaha Hadid) دو آرشيتكت انگليسي در ميان معماراني قرار دارند كه از سوي ملك عبدالله، پادشاه عربستان با پيشنهاد بر عهده گرفتن اين پروژه روبرو شده‌اند.

اين در حالي است كه حضور اين دو آرشيتكت در ليست پادشاه عربستان براي ايجاد تغييرات در مكه خشم يكسري از مقامات و مردم عربستان را برانگيخته است.

شايد لرد فاستر توانسته جايزه برجسته معماري پريتزكر (Pritzker Architecture Prize) را دريافت كرده باشد اما او مسلمان نيست. ايده اين موضوع كه يك غير مسلمان بازسازي و تغييرات جديد محوطه مهمترين و مقدس ترين عبادتگاه مسلمانان جهان را بر عهده بگيرد، نارضايتي‌هايي را در عربستان به همراه داشته است و با توجه به اينكه فقط مسلمانان مجاز به ورود به اين عبادتگاه بزرگ را دارند اين سوال مطرح است كه آيا لرد فاستر مي‌تواند پروژه ايجاد تغييرات در محوطه خانه خدا را بر عهده بگيرد يا خير؟

اگر لرد فاستر مسئوليت طراحي‌هاي جديد در محوطه مهمترين عبادتگاه مسلمانان جهان را بر عهده بگيرد چون نمي تواند در مكه حضور يابد، اين پروژه براي وي سخت خواهد بود.

اين اولين مرتبه نيست كه شر كت هاي خارجي در پروژهاي ساخت و ساز مكان هاي حساس در خاورميانه حضور دارند. 10 سال پيش بود كه شركت آمريكايي United Automation مسئوليت طراحي دوباره سيستم هاي صوتي در محوطه خانه خدا را بر عهده گرفت. كل اين سيستم صوتي با موفقيت طراحي و نصب شد.

گفتني است كه بازسازي بخش هاي عظيمي از محوطه بزرگترين و مقدس ترين عبادتگاه مسلمانان جهان بدون حضور طراحان اصلي آن در حد يك پيشنهاد مي باشد و هنوز قطعي نشده است.

سامي انگاوي (Sami Angawi) آرشيتكت اهل عربستان كه مركز تحقيقات حج را بنيانگذاري كرده است (اين مركز با هدف حفظ تاريخچه و معماري مكه و مدينه ايجاد شده است) درباره‌ي اين طرح نگران است. وي معتقد است كه براي ايجاد تغييرات و طرح هاي جديد در مكه بايد از اين عبادتگاه مقدس بازديد كرد و در آن حضور داشت. انگاوي همچنين از عدم دعوت از آرشيتكت هاي عربستاني در اين پروژه ابراز تاسف كرد.

حتي پيش از مطرح شدن موضوع ايجاد تغييرات و باز سازي محوطه‌ خانه خدا، اكثر مسلمانان در مورد بازسازي هاي آينده در اين عبادتگاه بزرگ و مقدس ابراز ناخرسندي كرده بودند.

به نوشته اكونوميست اين شهر مدرن (مكه) شباهت اندكي به شهر سنتي مكه دارد. بازديدكنندگان از شهر مكه مي‌توانند حتي براي نمونه از فروشگاه زنجيره‌اي مك دونالد خريد كنند. به علاوه اولين مدرسه اسلامي در مكه با رونق گرفتن ساخت و سازها در مكه به ويرانه اي تبديل شده است.

منتقداني همچون انگاوي آرشيتكت عربستاني نگران اين موضوع هستندكه اگر اين طرح‌ها رو به جلو حركت كند، صدمات بيشتري به ساختمان‌هاي تاريخي مكه وارد خواهد آمد. بعضي نيز اين موضوع را مطرح كرده‌اند كه مقامات ارشد عربستان نگراني زيادي در مورد حفظ بناهاي تاريخي مكه ندارند .

پيشتر يكسري از زائران خانه خدا طي تجمع بيش از حد و هل دادن يكديگر در تونل ها طي به جا آوردن مناسك حج كشته يا زخمي مي‌شدند. در حال حاضر با توجه به آسان تر شدن سفر به مكه هر ساله مسلمانان بيشتري به عربستان عزيمت مي كنند. مقامات عربستان نيز با انتقاد هاي شديدي در مورد ناكامي براي جلوگيري از صدمه وارد شدن به زائران روبرو بوده اند.
 
+ نوشته شده توسط سید مهدی قاضی در شنبه شانزدهم مهر 1390 و ساعت 12:1 |
معماری زیبای اسپانیا
اندلس یا همان اسپانیای امروزی، حلقه میانی فرهنگ و هنر اسلام و غرب است. حضور هشتصد ساله مسلمین در این سرزمین و به بار نشستن عمیق فرهنگ و هنر اسلامی، اسپانیا را پلی میان دو تمدن بزرگ تبدیل نمود. این تاثیر در دو محور قابل بررسی است یکی هنر مسیحیانی که تحت تسلط حکومت‌های اسلامی می‌زیستند و دیگری هنر اسلامی است که تحت تاثیر هنرهای متداول در سایر سرزمین‌های تحت حکومت اسلام در اسپانیا رواج یافت.
طی تسلط حکومت خاندان‌های مختلف اسلامی مستقر در اسپانیا برای گروهی از مسیحیان که در حفظ فرهنگ و هنر قومی خود می کوشیدند اما ناگزیر به پذیرش نفوذ فرهنگ و معماری اسلامی بودند هنری متداول شد که از سده هشتم تا یازدهم میلادی (دوم تا پنجم ه‍. ق)در کنار معماری و هنر اسلامی تحول می یافت. دراین شیوه در سده یازدهم میلادی با نفوذ و رواج هنر رومی‌وار متروک ماند و از میان رفت.
والیان و خلیفگان مسلمان با روش مسالمت‌آمیزی که داشتند به مسیحیان اجازه می‌دادند که با رعایت پاره‌ای شرایط برای اجرای مراسم دینی خود پرستشگاههای مسیحی بسازند در نتیجه شیوه معماری و تزیینی توسّط آن مسیحیان به وجود آمد، که آمیزه‌ای بود از هنر عامیانه محلّی و عناصر شکوهمند شیوه اسلامی. تاثیر این هنر و همچنین هنر و معماری اسلامی از سده ششم ه‍. ق (دوازدهم میلای) که مسیحیان اسپانیا تدریجاً شروع به پس گرفتن ایلات خود از مسلمانان کردند، تا سده نهم ه‍. ق (پانزدهم میلادی) که آغاز دوران رنسانس اروپا بود در اسپانیا و پرتغال رواج یافت.

در معماری، اولین نمونه حضور مسلمانان در این بخش از دنیا مسجد جامع قرطبه است. مسجدی که یکی از معماری‌های شکوهمند جهان اسلام است و در سال ۱۶۸ هجری بنای آن توسط «عبدالرحمن داخل» آغاز شده و توسط هشام فرزندش در سال ۱۷۷ هجری به پایان رسیده بود.


RIGHT] عبدالرحمان دوم به تقلید از همین مسجد عظیم، مسجد جامع اشبیلیه را بنا نمود و با توسعه قصر قرطبه و نیز کشیدن دو خیابان در دو کناره رود «وادی کبیر»، گردشگاه بسایر زیبایی برای قرطبه فراهم نمود. همچنین عبدالرحمن سوم (متوفی ۳۵۰ هجری ۹۶۱ میلادی) ملقب به «الناصر» پس از عبدالرحمن دوم، نقشی مهم و عظیم در فرهنگ و هنر اندلس دارد.


یکی از مهمترین کارهای این حاکم، ساخت شهری تحت عنوان «الزهرا» (در سال ۳۲۴ هجری) بود. به نقل ابن خلدون، ناصر، با فراخواندن معماران، هنرمندان، معبدسازان، خطاطان و نقاشان از سراسر اندلس، بغداد، مصر و حتی قسطنطنیه، شهری بسیار زیبا با بناهایی باشکوه بنا کرد.

یکی از شکوه‌مندترین این بناها قصر الزهرا و به ویژه تالار پذیرایی آن بود. باغ‌ها و پارک‌هایی که در الزهرا ساخته شد این شهر را به یکی از زیباترین شهرهای جهان تبدیل نمود. تزیین هنری این قصر با نقش و نگار آیات قرآنی و گچ‌بری‌ها و نقاشیهای هنرمندانه‌ای همراه بود که به تعبیری تا آن زمان، و همو خیال هیچ بلندپروازی قادر به آفرینش نظیر آن نبود. در کنار قصر مسجد عظیمی نیز ساخته شد که یکی از بی‌نظیزترین معماری‌های اندلسی بود.

در میان بسیاری کاخ‌ها برجامانده از معماری دوران اسلامی اسپانیا مشهورتر از همه کاخ مستحکم الحمرا یا مقّر دژمانند و شکوهمند امیران مراکش گرانادا یا غرناطه معروف به سلسله بونصریان است. بخش عمده این کاخ در سده هفتم هجری برپا شد. بناهای الحمرا نمونه بارز رشد هنر اسلامی مغربی در اسپانیا است.

در این ساختمان ها سبک جدیدی به وجود آمد که بیشتر متأخر از آموزه های اسلام و شمال آفریقا بود و کمتر به خود اسپانیا مربوط می‌شد. یکی از ویژگی های بارز معماری الحمرا درون گرایی آن است . در الحمرا تزیینات درونی بسیار بیشتر از هیبت بیرونی است. این کاخ پُرزینت و مجلل در داخل دیواری دژمانند به رنگ قرمز بنا شده، که به همان سبب در زبان عرب «الحمراء» یا «جایگاه قرمز» نام گرفته است نقشه اصلی بنا نامنظم و گسترده، به طور عمده مشتمل است بر دو حیاط مستطیل شکل عمود بر هم که هر یک به ردیف هایی از ورودیّه ها و سرسراها و اتاق ها راه می‌یابند.

حیاط شیران که کوچکتر آن دو و دارای تزیینات بیشتر است، در طاقنماهای چهار جانبی که متناوباً بر تکستونی‌ها و دو ستونی‌های ظریف با سرستون‌ها مزّین به نقوش توربافت سوارند، محصور شده است، و قوسها از درونسو دالبری چند پرّه و سطح دیوارهٔ بالای آنها با گچبری راستخطهای درهم تنیده و کتیبه های قرآنی زینت یافته است. در مرکزحیاط حوضحه‌ای سنگی سوار بر پشت دروازه پیکره شیر از سنگ سیاه تعبیه شده است.
بر روی هم نمای بیرونی بین الحمراء ساده و تزیینات گوناگون آن به شیوهٔ کاخسازی بربرهای مراکش در درونخانه تعبیه شده است، که عبارتند از: کاشی کاری لعابی منقوش و هفترنگ، گچبری فراوان به نقش تور بافت یا با نقوش هندسی اسلامی و گُل‌های گیاهی یا اسلیمی درهم بافته، کتیبه‌های حاشیه‌بندی شده قرآنی به خطوط کوفی و نسخ و ریحانی.

همچنین بدون تردید در کنار معماری، هنرهای دیگر اسلامی نیز در این سرزمین مؤثر افتادند. این تاثیر در رشته‌های مختلف هنری چون شهرسازی، معماری مساجد، کاخ‌ها، پارک‌ها و پل‌ها، ضرب سکه، خوشنویسی، زردوزی بر روی پارچه، نساجی و کاغذسازی، چشمگیر بود و در بطن خود دارای چنان روح زیباشناسانه و قدرتمندی بود که به همان صورت مورد تقلید اروپاییان قرار می‌گرفت.

همچنین هنرهای تزیینی اسلامی چون: بافندگی، کنده‌کاری روی فلّز و عاج، سیم و زرکوبی روی مفرغ و فولاد با اسلوب معروف به «دمشقی» مانند ساختن، کلاه خودها و شمشیرهای گرانبها و به‌ویژه انواع کاشی‌سازی و سفال‌گری با رنگ‌های درخشان درهم بافته نیز شکوفان و مکتب ساز شد.

نوعی از هنر که در دوران اسلامی در اسپانیا شکل گرفت و توسعه پیدا کرد تأثیر شگرفی در معرفی هنر اسلامی به اروپاییان و نفوذ آن در هنرهای مدرن سده‌های بعدی داشت.



فایل (های) پیوست شدهتصویر (ها)
                                       
+ نوشته شده توسط سید مهدی قاضی در دوشنبه بیست و یکم شهریور 1390 و ساعت 11:46 |

بررسی دلایل ریزش برجهای دوقلوی تجارت جهانی

دلایل ریزش برجهای دوقلوی تجارت جهانی پس از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر

 

در سالهای پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱, مهندسین زیادی درباره علت ریزش برجهای دوقلو و عوامل آن تحقیق کرده اند. با بررسی مرحله به مرحله این ریزش میتوانیم عوامل زیر را در توجیه نحوه ریزش برجهای دوقلو ارائه دهیم:

۱-      ضربه وارد شده توسط هواپیماها:

زمانی که جتهای بوئینگ به برجهای دوقلو برخورد کردند بیش از ۱۰۰۰۰ گالن سوخت جت باعث ایجاد یک توپ آتشین بسیار عظیم شد. اما چیزی که قابل توجه است این است که ضربه وارد شده توسط هواپیماها باعث ریزش برجها نشد. همانند بسیاری از برجها و ساختمانها, برجهای دوقلو نیز طوری طراحی شده بودند که در صورت شکست یک سیستم باربری, بار آن سیستم به سیستم باربری دیگری وارد شود (گیرداری اضافه). هر یک از برجها دارای ۲۴۴ ستون در حول هسته مرکزی خود بوده اند که با از بین رفتن برخی از این ستونها بار آنها به ستونهای سالم منتقل شد.

برجهای دوقلو تجارت جهانی قبل از برخورد هواپیماها

2-      حرارت ایجاد شده از آتش:

سیستم آبپاش (سیستم هوشمند جلوگیری از آتشسوزی) به دلیل ضربه اولیه وارد شده از کار افتاد اما حتی اگر این سیستم به درستی کار میکرد باز هم قادر به خاموش کردن آتشی با چنین وسعت را نداشت.

سوخت جت در حرارتی بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه فارنهایت میسوزد. این حرارت به اندازه ای نیست که باعث مذاب شدن فولاد ساختمانی شود. اما برای ریزش برجها نیازی به آب شدن فولاد نیست. بلکه چون فولاد با حرارت مقاومت سازه ای خود را از دست میدهد همین حرارت دلیل اصلی ریزش برجها شد. در واقع فولاد بیش از نیمی از مقاومت  خود را در دمای ۱۲۰۰ درجه فارنهایت از دست میدهد.

لحظه برخورد هواپیمای دوم به برج جنوبی تجارت جهانی

3-      طبقات فرو ریخته شده:

بیشتر آتشسوزی در یکی از طبقات رخ داده بود. در واقع آتش ایجاد شده به دلیل سوخت جتها یکی از طبقات برج را به سرعت فرا گرفت و زمانی که طبقه ضعیف شده شروع به ریزش بر روی طبقه زیرین خود کرد, بار اضافه باعث ریزش آن طبقه نیز شد و به همین ترتیب طبقات زیرین به ترتیب فرو ریختند.

 

چرا پس از ریزش برجها, آوارهای بجا مانده انقدر متراکم و کم به نظر می آمد؟

برجهای دوقلو ۱۱۰ طبقه ای  از فولاد کم وزن و یک هسته توخالی مرکزی ساخته شده بودند. بیش از ۹۵% حجم این برجها هوا بود که پس از ریزش برجها و از بین رفتن فضای اضافه بین طبقات و هسته مرکزی حجم آوار بجا مانده کم به نظر میرسید.

آوارهای برجهای دوقلو



+ نوشته شده توسط سید مهدی قاضی در دوشنبه بیست و یکم شهریور 1390 و ساعت 11:36 |
دریافت جایزه پریتزکر2008 توسط ژان نوول

طی مراسمی که در کتابخانه کنگره واشنگتن دی سی برپا گردید، جایزه 100 هزار دلاری به همراه مدال برنز پریتزکر به ژان نوول معمار 62 ساله اهدا گردید.
وی سی و دومین برنده پریتزکر و دومین برنده این نشان از کشور فرانسه طی 30 سال اهدای سالانه آن می باشد. نوول که با تکمیل انستیتو دموند در سال 1987 در پاریس توجه جهانی را بسوی خود معطوف داشت، هم اکنون دارای پروژه های متعددی در کارنامه موفق خود می باشد.

از جمله پروژه های وی در آمریکا می توان به تئاتر گاتریه در مینیاپولیس 2006 و برج 75 طبقه Tour Verre نیویورک اشاره نمود. در اروپا نیز کارهایی چون بنیان کارتیر (پاریس 1994)، موزه برانلی (پاریس 2006)، برج Agbar (بارسلونا 2005) و تالار کنسرت کپنهاگ (در دست تکمیل) را می توان برشمرد.

اگرچه خواستگاه معماری نول فرانسه است اما وی پروژه های متعددی در سراسر جهان طراحی نموده و کشورهایی چون ژاپن، اسپانیا، انگلستان، هلند، استرالیا، کره، برزیل، کویت، قطر،  لبنان، مالزی، مراکش، روسیه و ... شاهد کارهای بی نظیر وی بوده اند.

+ نوشته شده توسط سید مهدی قاضی در یکشنبه پنجم دی 1389 و ساعت 9:38 |

یان کاپلیکی معمار بلندپرواز فيوچر سيستمز، درگذشت.

مدیر Future systems ( سیستم های آینده)، یان کاپلیکی، غروب روز چهارشنبه، 14 ژانویه، در سن 71 سالگی در پراگ در گذشت. وی ساعتی پس از خبر تولد دخترش بر اثر حمله قلبی در خیابان جان باخت، درحالیکه پلیس و امدادگران حاضر در صحنه از نجات وی عاجز ماندند.
کاپلیکی در سال 1968 در بریتانیا مقیم شد و با معماران مشهوری مانند نورمن فوستر، ریچارد راجرز و رنزو پیانو کار کرد. بعدها با همسرش لوت استودیوی سیستم های آینده را تاسيس کرد. زندگی زناشویی آنها بعد از 15 سال بهم خورد ولی آنها تا اکتبر سال گذشته شرکای کاری باقی ماندند. کاپلیکی در سال 2007 با همسر دومش، الیزا کاپلیکی فوچسوا ازدواج کرد.

معمار اهل چکسلواکی و همسر اول یا بعبارتی شریک تجاری اش، آماندا لوت به "معماری حبابی" علاقه ویژه ای داشتند. خلق ساختارهای با فرم آزاد، ساختمان تندیس گونه بیرمنگهام (ملبس به پولک) و مرکز رسانه ای زمین کریکت درلندن که شبیه سفینه فضایی است از این جمله اند. مهمتر از همه، شایان توجه است که اخیرا طرح اختاپوسی شکل کتابخانه ملی پراگ کاپلیکی در مسابقه بین المللی طراحی 2007 برنده شده بود، اما بدلیل اعتراض جمعی از معماران مردود اعلام شد.

نورمن فاستر در اولين اظهار نظر پس از شنيدن خبر درگذشت  وی گفت: "بسیار شوکه و متاثر شدم؛ یان یک معمار بزرگ، یک همکار ارزشمند و یک دوست خوب بود."


          

           

+ نوشته شده توسط سید مهدی قاضی در یکشنبه پنجم دی 1389 و ساعت 9:30 |

K2S برنده مسابقه طراحي فرم آزاد

K2S در مرحله دوم مسابقه بين المللي معماري براي طراحي يک بيمارستان در اسپوي فنلاند، بانام "ارکيده"، برنده رتبه نخست مسابقه اعلام گرديد.


مسابقه توسط شهردار اسپو و با همکاري جامعه معماران فنلاند بر اساس يافته هاي طراحي براي ساختماني که بهداشت را سريعتر از بيماري در يک مکان توسعه مي دهد، ترتيب يافته بود.

طرح از تعدادي واحدهاي فرم آزاد که اتاق ها در اطراف محوطه داخلي چيده شده اند، تشکيل شده است. اتاق هايي که در سمت خارج ساختمان قرار دارند، توسط باغهاي داخلي با دو کارکرد فضاي حرکتي و فضاي زندگي عمومي، در بر گرفته شده اند. اکنون که مرحله مسابقه تکميل شده، کار طراحي بيمارستان بزودي ادامه خواهد يافت. تاريخ تکميل اوليه اين ساختمان با مساحت56.600 مترمربع، براي سال 2014 برنامه ريزي شده است.

             
 

+ نوشته شده توسط سید مهدی قاضی در یکشنبه پنجم دی 1389 و ساعت 9:29 |

برنده جايزه پريتزکر 2008 معماری...

ژان نول، معمار فرانسوی برنده جايزه پريتزکر 2008 گرديد که بالاترين افتخار معماران است. اين معمار فرانسوی در مدت چهار دهه بيش از 200 پروژه در فرانسه، اروپا، آسيا و آمريکا طراحی کرده است.


به گزارش بنا، نول 62 ساله که دومين فرانسويی است که توانسته اين جايزه ارزشمند را تصاحب کند به رويترز گفت : " از اينکه به جمع برندگان اين نشان ارزشمند پيوسته ام واقعا خوشحالم. من از اينکه در کنار بزرگان معماری همچون فرانک گری، رنزو پيانو، زاها حديد قرار گرفته ام بسيار مسرور هستم"
نول در سال 1987 با طراحی موسسه جهانی عرب ( Institut du Monde Arabe ) به شهرت جهانی دست يافت. وی سطح نماهای ساختمان های خود را بصورت انعکاسی از ابرها و يا پوشش گياهی طراحی می کند.
ima.gif (2215 bytes)
ARABINSTITUTE-A0074-3.jpg (79212 bytes)

 

ARABINSTITUTE-A0073-2.jpg (30330 bytes)  ARABINSTITUTE-A0072-1.jpg (53519 bytes)

+ نوشته شده توسط سید مهدی قاضی در پنجشنبه بیست و پنجم شهریور 1389 و ساعت 9:34 |
بزرگترین استخر دنیا در شیلی به وسعت يك دريا !

تصاوير زير در اوایل سال ۲۰۰۸ تهيه شده كه بزرگترین استخر دنيا را نمایش می دهد.
این استخر که نام آن در کتاب گینس ثبت شده است در کشور شیلی شهر الگرابو Algarrobo , Chilie قرار دارد و طول آن ۱۰۱۳ متر است و محوطه ای به وسعت ۸ هکتار را پوشش داده و مجموعا 250.000 متر مربع آب را در فضاي خود جاي داده است !!!
این استخر با قایق و کشتی های کوچک قابل کشتی رانی است.





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+ نوشته شده توسط سید مهدی قاضی در پنجشنبه پنجم آذر 1388 و ساعت 12:35 |

نشان طلای RIBA 2009

الوار سیزا(Alvaro Siza) به عنوان برنده ی نشان طلای آر آی بی ای(RIBA) در سال 2009 معرفی شد. قرار است وی در تاریخ 26 فوریه سال جاری در تالار فلورانس طی ضیافتی این نشان را دریافت کند.

تقدیر نامه ی رسمی به این شرح است:

" حقیقتا ً آلوار سیزا بهترین معمار در زمینه ی تلفیق مسایل گوناگون است. بارزترین خصیصه ی آلوار سیزا استادی او در پرداخت و اجرای معماری در زیمنه هایی است که ظاهراً غیرممکن هستند. وی با مهارت مطالعاتش از مکان را به فرم های مجسمه گونه که قابل پیش بینی و عادی نیستند، بدل می کند.

در معماری سیزا و شاید تنها در معماری اوست که المان های معماری نسبت به شکل و بافت برتری دارند. این گونه معماری که با یک الهام فضایی مخلوط شده ، بسیار ارزشمند است.

آر آی بی ای(RIBA) افتخار دارد تا  به نیابت از ملکه H.M ، به خاطر بالغ بر 40 سال الهام بخش و آموزنده بودن معماریش و همچنین تلاش او برای ترویج دانسته هایش از طریق آموزش و سمینار و با آروزی تحقق و تداوم دیدگاه های یکتا ویژه ی او در معماریش، نشان طلای RIBA 2009 را به Álvaro Joaquim Melo Siza Vieira (آلوار سیزا) تقدیم کند.

 

+ نوشته شده توسط سید مهدی قاضی در چهارشنبه ششم آبان 1388 و ساعت 8:48 |

یان کاپلیتسکی در هفتاد و دو سالگی درگذشت

یان کاپلیتسکی بنیانگزار دفتر معماری " سیستم های آینده" در روز 14 ژانویه سال 2009 در شهر پراگ یعنی همان شهری که در آن بدنیا آمده بود، درگذشت.

بخشی از زندگی نامه ی این معمار و یک نمونه از چندین نمونه پروژه های متفاوت او :

Jan Kaplicky / http://future-systems.com

یان کاپلیتسکی در 18 آوریل 1937 در پراگ ، جمهوری چک به دنیا آمد و بیشتر به عنوان یک معمار انگلیسی شناخته شده است. او هدایت کنندۀ دفتر معماری سیستم های آینده ، که یکی از خلاقانه ترین طراحی ها را میان دفاتر معماری انجام می دهد. شاید بهترین پروژه معرف وی " Selfridges " در بیرمنگهام انگلستان  و مرکز رسانه ای در زمین " کریکت لورد " در لندن  باشد. در سال 2007 او برندۀ مسابقۀ طراحی " کتابخانۀ ملی " جمهوری چک در پراگ شد.

دوران کودکی و آغازی زود هنگام :

دوران کودکی کاپلیتسکی در حومۀ شهر پراگ و در منطقه ای به نام " Orechovka " سپری شد. در این دوران سرپرست ( Godfather ) وی برایش مجلۀ "زندگی" ( Life magazine ) را از آمریکا می فرستاد که تأثیر بسزایی بر کارهای آیندۀ وی گذاشت. این مجله شامل طرح هایی از هواپیماها و معماری مدرن بود.

او میان سال های 1956-1962 در کالج هنرهای کاربردی و معماری در پراگ تحصیل کرد و مدرکش را در رشتۀ معماری در همین سال ها اخذ کرد. او در فاصلۀ سال های 1964-1968 در شرکتی خصوصی در چکسلواکی مشغول به کار بود. در آغاز بهار پراگ بود که اتحادیه جماهیر شوروی سابق به چکسلواکی یورش آورد و به همین دلیل کاپلیتسکی در سپتامبر سال 1968 تنها با 100 دلاری که داشت به لندن پناهنده شد.

زندگی حرفه ای :

در سال های نخست حضورش در انگلستان ، وی با گرروه معماری " دنیز لاسدن و همکاران " ( Denys lasdun & partners " همکاری کرد(1969-1971 (. در فاصلۀ سال های 1971 تا 1973 فرصتی برای او فراهم شد تا در دفتر " رنزو پیانو "  و " ریچارد راجرز " که در مسابقۀ طراحی " ژرژ پمپیدو " برنده شدند ،کار کند. بعد از انتقال دفتر به پاریس وی که هنوز پاسپورت بریتانیایی نداشت ، مجبور به ترک این دفتر شد و برای مدتی کوتاهی در " شرکت اسپنسر و وبستر " مشغول به کار شد ( 1974-1975 (. بعد از آن به شرکت فاستر [ که اکنون فاستر و همکاران نام دارد ] پیوست.

در سال 1979 " یان کاپلیتسکی " به همراه " دیوید نیکسون " دفتر معماری خود به نام " سیستم آینده " را پی ریزی کرد و در سال 1989 " آماندا لوته " به عنوان شریک به آنها ملحق شد. با اینکه کاپلیتسکی در سال 1991 تا مرحلۀ پایانی " prince Philip Prize " راه یافت اما در سال های نخست تأسیس دفترش ، " سیستم های آینده " پیشنهادات کاری خردی داشت و این روند ادامه داشت تا اینکه در سال 1994 وی پروژۀ مرکز رسانه ای را در " Lords Cricket Ground " ساخت ؛ این پروژه از طرف موسسۀ سلطنتی معماران بریتانیا ( Royal Institue of Biritish Architects _ RIBA ) جایزۀ استرلینگ را در سال 1999 و همچنین جایزۀ " معماری جهان " ( World Architecture Award ) را در سال2001 دریافت کرد. پروژۀ بعدی " سیستم های آینده " ساختمان " سلف ریدگز " در " بول رینگ " بیرمنگهام بود که برندۀ هفت جایزه از جمله جایزۀ (RIBA2004) شد.

جدای از طراحی ، کاپلیتسکی در عرصۀ تدریس هم فعالیت کرده است ، او در سال های 1982  تا 1988 در " Architectural Association School of Architecture " که از قدیمی ترین مدرسه های معماری انگلستان است ، و در سال 1992 در مدرسۀ معماری در Bordeaux  تدریس کرد و همچنین در کارگاهی در دانشگاه صنعتی برلین شرکت کرد. او همچنین در سال های 1995 تا 1998 به عنوان ناظر خارجی برای شرکت های معماری فعالیت می کرد و در سال 2000 به عنوان داور برای مسابقۀ "بی . بی . جی " ( B.B.J ) که برای دریافت " جایزۀ  داموس " ( Damus Award ) در میلان برگزار شد ، شرکت داشت. در همین سال بود که وی به عنوان "شخصیت پر افتخار" از طرف RIBA معرفی شد.

برخی از پروژه هایش :

Ü Hauer – king house / Canobury , London , England / Completed 1994

Awards : Œ First Prize Aluminum Imagination Award – 1995 /  Geoffrey Gribble Memorial Conservation Award 1995 / Ž Civic trust Award 1996

Ü West India Quay Bridge / Docklands , London , England / Completed 1996

Awards : Œ British Construction industry Award  1998 /  Civic Trust Award 1998 / Ž RIBA Award 1998

Ü Media Cebter ,Lord’s Cricket Ground / London , England / Completed 1999

Awards : Œ BIAT Award for Technical Excellence 1999 /  British Construction Industry Award 1999 / Ž First Prize , Aluminum Imagination Award 1999 /  RIBA Stirling Prize 1999 /  Civic Trust award 2000 / ‘World Architecture Award 2001

Ü Selfridges Building / The Bull Ring , Birmingham , England / Completed 2003

Awards : Œ Civic Trust Award 2004 /  Destination of Year , Retail Week Awards 2004 / Ž Overall Winner , Concrete Society Awards 2004 /  Royal Fine Art Commission Trust , Retail Innovation 2004 / Structural Design Awards 2004

Ü Naples Subway Station / Naples , Italy / Commission Awarded : 2003 , Completion Due 2008

Ü Maserati Museum / Modena , Italy / Commission Awarded : 2004 , Completion due 2009

Ü National Library of The  Czech Republic / Prague , Czech Republic / Commission awarded : 2007 , expected Completion due May 2011

کتابخانه ملی چک:

سایت در نظر گرفته شده برای کتابخانۀ جدید ملی جمهوری چک در منطقۀ سرسبزی به نام  " Letna " در پراگ است. این ساختمان 40,000 متر مربعی بر روی صفحه ای سنگی به رنگ سفید ساخته خواهد شد و دورتادور آن را با فولاد ضد زنگ خواهند پوشاند تا در زاویه های مختلف ، لبه ای از ساختمان را بازتاب کند. پیشنهاد و برنامۀ طراحی معماری ساختمان ، طراحی یک ساختمان سه بعدی است که حجم آن رفته رفته کم می شود و در عوض دید وسیعی را از محیط اطراف به کاربران می دهد. فرم یکتای ساختمان. منحنی های بکار گرفته شده در آن ، الهام گرفته شده از فرم های دورۀ باروک در پراگ است.

پوشش نمای ساختمان که آلمینیومی اندونیزه شده ( به رنگ شامپاین ) است بر اثر انحنای ساختمان در پایین تیره رنگ و در بالا روشن دیده می شود [ کنتراست در ساختمان ] . نور طبیعی داخل ساختمان از طریق پنجره های سخاوتمند ( وسیع ) آن که در جای جای نما پراکنده شده اند ، تأمین می شود.

مشخصه های اصلی این ساختمان را می  توان اینگونه بیان کرد :                                               

       فضای استراحتی و کافه در بالاترین طبقه که دیدی وسیع و آزاد ( پانورومیک ) را به پراگ می دهد.                              

            اتاق های راحت و رنگارنگ مطالعه                                                                                                      

           دعوت کنندگی و جذب مردم با خزیدن و امتداد رمپ ورودی تا خیابان و در محوطۀ پارک                             

            و در آخر مکانیزه کردن بخش خزینه ( انبار ) کتاب ها ؛ برآورد شده است که 10 میلیون کتاب در بخش خزینۀ این کتابخانه باشد و این سیستم  مکانیزه (Automated Storage and Retrieval System) در کمتر از 5 دقیقه کتاب مورد نظر را پیدا خواهد کرد.

در یکی از روزهای سال 2011 که کار ساخت این کتابخانه در جمهوری چک به پایان رسد ، یکی از مدرن ترین کتابخانه های دنیا خواهد شد.

کار فرما : کتابخانۀ ملی جمهوری چک / معمار : سیستم آینده / مهندس سازه : اُو ِ آروپ

معرفی کتاب مرتبط:

سیستم های ساختمانی آینده

نگاهی به معماری فردا

تالیف: مارتین پاولی, ترجمه: محمود گلابچی

+ نوشته شده توسط سید مهدی قاضی در چهارشنبه ششم آبان 1388 و ساعت 8:46 |


Powered By
BLOGFA.COM